/SOROZATAJÁNLÓ/
„Legtöbben a tróntól
pusztán tekintélyt, dicsőséget, és a korlátlan hatalom mámorát
várják.
Pedig egészen mást ad. A határtalan félelem
józanságát.”
(részlet
a sorozatból)
Tizenhetedik
század, egy távoli dinasztia, és három háború.
Meg
végtelen, uralkodásért folytatott testvérharc,
száműzetés, fegyvergyártás, politikai ármánykodás,
cselszövések, gyilkosságok – és
a sürgető érzés, hogy aki győztesként (és élve) akar
kikerülni a játszmákból, annak mindig egy gondolattal a másik
előtt kell járnia. Ha summázni kellene, azt mondanám, többnyire
erről szól életem egyik legjobb sorozata. Téged is érdekel?
Igen?
Akkor is, ha azt mondom, hogy egy 2015-ös koreai történelmi
drámáról van szó?
Elkeserítő
alaptapasztalatom,
hogy mikor szóba kerül, mennyire szeretem a
sorozatoknak
ezt a hazánkban
rendhagyó műfaját,
az emberek úgy bámulnak rám, ahogy
az egzotikus
kisállatokra
szoktak.
Lehet
persze gagyinak, furának, viccesnek és lassúnak tartani a
koreai kosztümös drámákat,
mégis, az évek során számomra valódi komfortműfajjá nőtték
ki magukat – többek között pontosan azért, mert szöges
ellentétei annak a felgyorsult, erkölcsileg olcsó, felvizezett
világnak, amiben élünk.
Tény,
hogy első blikkre különösnek hathatnak, hiszen
annyira eltérnek attól, amihez hozzá vagyunk szokva (nyugati és
európai sorozatok), de ha félre tesszük az előítéleteinket és
adunk nekik egy esélyt, garantáltan elvarázsolnak. És persze nem
csak elvarázsolnak:
tanítanak, alakítanak, szájbarágás nélkül, irreális erkölcsi
dilemmákon keresztül ejtenek az ölünkbe
olyan tanulságokat, amiket aztán magunkkal
vihetünk
és beépíthetünk
a 21. századi kis
életünkbe,
mert univerzális, korszakoktól független igazsággal bírnak.
(Egyetlen
hátrányuk, hogy rendszerint felbukkan bennük egy jóslat, ám
mindig hanyagolható módon, maga a történet egyáltalán nem arról
szól, és hamar ki is kopik a cselekményből. Szóval túlélhető.)
Lássuk
hát!
Hwajung
/ Splendid
Politics
- not
your average series -
A
dráma címe, amit
be szeretnék mutatni,
magyarul (szerencsétlenül és pontatlanul) A
fény hercegnője,
holott hercegnőről ugyan valóban, fényről azonban csak átvitt
értelemben van benne szó. Az eredeti elnevezés,
„hwa-jung”
(»vádzsong«),
fényes/fénylő politikát jelent koreaiul,
méghozzá pici
cinikus éllel. A
sztori egyik
fő motívuma ugyanis
az,
hogy
milyen
„ragyogó” cselekhez és ármányokhoz képesek folyamodni az
emberek, ha a hatalom megszerzéséről van szó. De erről majd egy
kicsit később.
TÖRTÉNELMI
HÁTTÉR
|
Csoszon korabeli ábrázolása |
Bizony,
merthogy az is van, méghozzá bőven.
A
cselekmény
a
koreai történelem 17.
századának nagyjából 39 évét öleli fel. A félszigetet
akkoriban még nem Koreának hívták, hanem az
évszázadok múlásával rendszeresen új nevet kapott, mindig annak
függvényében, éppen melyik dinasztia uralta
– a Hwajungot
tekintve ez a meglehetősen hosszú életű (1392-1897)
Csoszon-dinasztia.
Tizennegyedik
uralkodója, Szondzso 1608-ban bekövetkezett hirtelen halála után
(innen
indul a cselekmény)
ágyasától született fia, az
uralkodásra termett Gwanghae
került a trónra, akit tehetséges, ugyanakkor
ellentmondásos királyként
tartottak számon. Mivel a sorozat rendezője úgy nyilatkozott, a
Hwajung
egy
faction,
vagyis tények és képzelet szerelemgyermeke, nem szeretném
részletes történelmi adalékokkal elspoilerezni a sztorit –
úgyhogy csak annyit még,
hogy Gwanghae-t
Indzso
és Hjodzsong
királyok
követték, és egyikük sem a
két szép szeméért került
a trónra.
Politikai
ketrecharcok, árulás, puccs
és vérfürdők.
Minden
mennyiségben.
Mivel
a szomszédos, egymással ellenséges csinek és mingek háborúja
pont ezekben az években eszkalálódott, és Csoszon
szerencsétlenségére
pontosan
a frontvonal kellős közepén helyezkedett el, mindhárom király
vállára elképzelhetetlen teherrel
nehezedett az
ország és a nép sorsa,
amit mindannyian a saját eszközeikkel és módszereikkel igyekeztek
orvosolni, több-kevesebb sikerrel.
Anélkül,
hogy bármilyen nagyobb „poént” is lelőnék, azt hiszem, ennyit
árulhatok el abból, milyen hiteles történelmi eseményeken
nyugszik a forgatókönyv. (Egyébként a koreai történelmi drámák
legtöbbjének van egy ilyen „megtörtént lába”, ami köré a
cselekmény fiction
részét építik – én ezt kifejezetten szeretem, számomra
rengeteget ad a nézői élményhez, szeretek
utánaolvasni az eseményeknek, szóval még tanulok is.)
Na
de még mielőtt bárki is azt hinné, hogy egy unalmas, száraz
dokumentumfilmet
igyekszem épp ehetőre sózni, hadd mondjam el, hogy a
Hwajung
ötven
része
pontosan attól olyan nézhető a
legelsőtől egészen a legutolsóig,
hogy ott van benne a fiction.
Nem
mintha maga a történelmi háttér ne lenne egyébként is
körömlerágósan izgalmas, a
forgatókönyvíró, amit csak lehetett, kiszínezett, amellett,
hogy a tények végig szépen megmaradtak, mint az egész storyline
gerince.
A
fenti bevezető és ezen kitekintő után pedig lássuk, miért
nőttek annyira a szívemhez a koreai történelmi drámák, köztük
az aktuális kedvencem!
ROMANTIKA,
DE TÉNYLEG
A
szerelem egy létező dolog ezekben a sorozatokban. Úgy
értem, tényleg.
Lé-te-ző. Nem
az
a hús-vér
vágyak
vezérelte,
testi, önmagából kifordított, groteszk
változat, amit
ma
szerelemnek mernek
nevezni,
hanem a valódi, türelmes, gyöngéd, másikat
mindenféle értelemben önmaga elé helyező, védelmező szerelem.
Amibe bele lehet kapaszkodni. És
megtart.
Egy
olyan világban, amiben a fiatalok konkrétan pornóirodalmon és
-filmeken nőnek fel, egy zacskó tésztát is csak mellekkel lehet
eladni, és a zenék többsége másról sem szól, mint
egy éjszakás kalandokról, ez valódi felüdülés. Ezekben a
sorozatokban a szerelmespárok megismerik és a szó szoros
értelmében szeretik
egymást, a kapcsolatuk nem az ágyban kezdődik, sőt, még csak nem
is ott végződik. A történelmi doramákból
abszolút kihagyják a szexjeleneteket (legalábbis
azokból, amiket én eddig láttam),
csókok is csak elvétve fordulnak elő. És mégis – pontosan
emiatt –,
higgyétek el, összehasonlíthatatlanul többet tesznek le az
asztalra a romantika
égisze alatt, mint mondjuk egy Szex
és NewYork
vagy Született
feleségek.
Arról
nem is beszélve, milyen egészségesen vannak bemutatva a
természetes, önazonos nemi szerepek! A
sokunk levesébe beleköpő woke és sokszínű társai messzire
elkerülik ezeket a sorozatokat. Nőies női, és férfias
férfikarakterek szerepelnek bennük. Rendben, oké, rendszerint
adott egy női főszereplő, akinek férfi ruhában kell élnie egy
darabig valamilyen rá leselkedő veszély miatt, de aztán leveti az
álruháját (amit, amint írtam, nem azért viselt, mert női testbe
született férfinek érzi magát – az akkori Koreában ez
egyébként is elképzelhetetlen volt, az embereknek kicsit komolyabb
problémáik voltak, mint a mai jóléti társadalmainkban).
ÉRTHETŐEN (és izgalmasan)
BEMUTATOTT POLITIKA
|
Jeongmyeong, a női főszereplő |
Számomra
a Hwajungnak
két nagy tanulsága volt.
Az
egyik, hogy a hatalomnak, ha megfelelő kézbe kerül, szinonimája a
felelősség. Ehhez
kapcsolódik,
hogy a trón kihozza az emberből azt, ami a szíve mélyén van: ha
jóra igyekvő, akkor a jót – ám
mivel a képességek végesek, ez pedig egy végtelenül gonosz
világ, egy jóra törekvő személy
előbb-utóbb szükségszerűen összeroppan a súly alatt, amit a
trón, a hatalom, és a vele járó felelősség jelent. Ha azonban
az uralkodó rossz, és csak az uralkodás mámora
érdekli, meg
hogy mindenki úgy táncoljon, ahogy ő fütyül,
akkor a gerinctelenségnek, aljasságnak
és romlottságnak,
amit a hatalom kihoz
belőle,
nincsen határa. A
rendező irreálisan csúcsra járatta az
„a
cél
szentesíti az eszközt” parafrázist, és sikeresen, több sorson
keresztül is szemléltette, hogy mi lesz egy romlott világban
azzal, aki megálljt parancsol az eszközeinek, és mi azzal, aki
szabadjára engedi őket.
A
bemutatott uralkodói életutakat
egyébként számomra
elképesztően megrendítő volt végig nézni, a három
királykarakter
viselt meg leginkább, közülük is az egyik, aki miatt – bevallom
őszintén – négy napig sírtam. Konkrétan el kellett gyászolnom,
annyira
igazságtalannak tartottam azt, ami vele történt.
Karaktereket
(a sajátjaimon kívül) amúgy ennyire még egyszer sem éreztem
közel magamhoz, mint ebben a drámában. Szívfacsaró, és nagyon
realisztikus élmény volt. (Innen is köszönöm a traumát.)
Mindezek
mellett soha, semmilyen tankönyvből, dokumentumfilmből vagy
tanórán
nem tanultam még annyit a politika mibenlétéről, mint a
Hwajungból.
Értelmet nyertek végre
a
játszmázások, a frakciók tagolódása, a hatás-ellenhatás
törvénye. Megértettem,
milyen nagyhatalmak
között ujjlenyomatnyi országként pengeélen egyensúlyozni a
túlélésért (kortárs
párhuzam)…
És már azt is tudom, hogy a politika egyik legfőbb szabálya nem
más, mint hogy mindig egy lépéssel az ellenfél előtt kell járni.
A macskaegér játékokból az kerül ki győztesen, aki előbb
tökélyre tudja fejleszteni ezen képességét. Általában.
Ja,
és
a politika egyáltalán nem a bizalomról szól, hanem érdekekről
és arról, ki tudja jobban és erősebben sarokba szorítani a
másikat. Az nyer, akinek ez megy. Általában. Mert ugye az is tény,
hogy egy biztos van ebben a világban, méghozzá az, hogy semmi sem
biztos.
A SZEREPLŐKKEL EGYÜTT VÁLTOZUNK
Csodálatos
karakterfejlődéseknek lehettek szemtanúi, ha belekezdetek a
Hwajungba!
Velem
háromszor is előfordult, hogy akit eleinte utáltam, később
egészen a szívemhez nőtt, sőt, olyan is volt, hogy akit kezdetben
bele tudtam volna fojtani egy kanál vízbe, néhány résszel később
az volt,
akinek a tetteivel és indítékaival akkor
és ott leginkább
azonosulni tudtam. Ez egy kicsit rémisztő felismerés volt, de
azért elég érdekes is.
Ami
a részeket illeti, egy-egy epizód nagyjából 60 perces, és
mindegyikben történik valami, aminek következtében a cselekmény
kicsit vagy nagyon más irányt vesz. És
minden egyes résznek függővége van. Szerintem ez a koreai
rendezők/forgatókönyvírók nagy zsenialitása, mert (ezt
tapasztalatból
tudom) úgy alakítani egy megszabott időtartamú epizódot
(fejezetet),
hogy minden klappoljon és még a cliffhanger
is befigyeljen,
nem egyszerű feladat. De nekik sikerült. Talán
igaz lehet a mondás: „Bármilyen jó is vagy valamiben, tudd, hogy
egy ázsiai ötéves sokkal jobb nálad.”
MINDIG VAN VÉGTANULSÁG
A
két nagy summa
egyikét fentebb már említettem
– lássuk, mi a másik, ami
olyannyira kicsúcsosodik a cselekmény végére, hogy az utolsó
epizódban el is hangzik (nyilván más szavakkal). Nyugi, ez a
végkifejletet tekintve nem lesz spoiler!
Sötét,
romlott, gonosz világban élünk. Hiába aratunk győzelmet a
jó oldalán,
az örömünk, míg itt vagyunk, csak átmeneti lehet: amint sikerül
kiszaggatni egy gaznövényt, máris új sarjad a helyén. Az
igazság, jogosság, a fény
ritka kincsek, és sokszor úgy tűnik, a terjedő sötétség sokkal
nagyobb erővel bír, mint a világosság – és mégis megéri
küzdeni ellene. Bármilyen törékenynek és múlónak is tűnik az
igazság ebben a romlott világkorszakban, megéri az oldalán
harcolni, mert eljön majd egy
kor, amiben a fény egyszer és mindenkorra legyőzi a sötétséget.
Ez
a Hwajung
zanzája.
Meg
tudnám mondani, melyik volt az a pont, mikor ez a sorozat úgy
igazán belopta magát a szívembe, de akkor gigantikusat
spoilereznék, úgyhogy
magamban tartom.
Viszont attól a pillanattól kezdve tudtam, hogy a Hwajungot
magammal viszem, mert adott valami olyat, amit nem szeretnék
elfelejteni. És
nem is fogok.
Ha kedvet kaptál, IDE KATTINTVA eléred a sorozat részeit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése